2.12.2012

number one hundered!!

Detta är alltså mitt inlägg numero 100. Tror aldrig jag har skrivit så många inlägg tidigare i en blogg som jag haft förr, än denna då. Men jag tror att skriver man när man VILL så går det mycket enklare att skriva istället för att skriva varje dag och hitta på någonting att skriva om. Man skriver när man känner för det helt enkelt. Tror man ska ha den inställningen, annars ligger bloggen som ett stressmoln över en. Jag älskar att blogga nu eftersom jag gör det när jag känner fört.

Nog om det. Idag mina vänner åkte min familj in till IKEA. Jag satt i min soffa med datorn i mitt knä och tänkte att nej, jag vill inte sitta såhär. Jag vill ha ett skrivbord, plats där jag betalar räkningar, har ljus och mys istället för att sitta i min soffa och skriva eller sitta vid mitt "köksbord" som egentligen är mina ute möbler på balkongen. Jag och mamma gick in på IKEA, jag köpte mig ett snyggt skrivbord som är mörkt och thats it! Väldigt snygg hörna blev det. Check this out:


Räkningshörnan i ena hörnet, lite inspiration i mitten och om någonting skulle vara viktigt har jag blocket till hands. Känns så skönt att ha en arbetarhörna. Ska släppa en nyhet om några dagar vad jag ska göra, och det kommer bli så otroligt ROLIGT!! Jag ska verkligen kämpa.

Sedan har jag ett svingott recept som jag tänkte lägga ut. Redo? Here it comes:

Kilivipp heter detta recept som jag fått av en tjej som jobbar på KappAhl.

Ingredienser: 
Kycklingfilé - ett paket
Ris - 9 dl (alldeles för mycket, jag tog typ 6 dl vilket blev för mycket det också, men prova er fram)
2 påsar tacokrydda
2 burkar tacosås (en mild, en medium eller två milda eller två medium, eller en medium och en hot - valen är många och man kan kombinera hur man vill!)
2 paprikor, färg spelar ingen roll
1 purjolök
2 burkar creme fraiche 
2 påsar gratäng ost (eller vilken ost ni vill toppa gratängen med) (räcker med en påse också)

Skär kycklingfiléerna i små bitar och bryn dem. Blanda ned tacokryddorna efter behov, jag använde inte två påsar, utan 1,5 men som sagt, hur man själv vill göra. Koka riset samtidigt.

Medan dessa två sköter sig nästan helt själv börjar du hacka purjolök och paprikan och lägger det i en stor bunke. När kycklingen är klar häller du i det i bunken, sedan tillsätter du riset. 

Sedan lägger du i de båda burkarna med tacosåsen, 2 burkar creme fraiche och blandar allt tillsammans. Salta och peppra. Jag smarthuvudet glömde det, men det blev hur gott som helst iallafall.

När du blandat allt i bunken lägger du det i en gratängsform, oval, fyrkantig, vilken du vill och sedan toppar du med en god ost till. In i ugnen 220 ° i 15 min, när osten är riktigt smält.

BON APPETIT!

Gå in i denna matlagning med GLÄDJE. Matlagning ska vara roligt!

Här blandar ni ALLT tillsammans. Rör om med en nypa engagemang!

Lägg på en god ost som du älskar som sätter den extra smaken. 

Känn doften, klappa dig på axeln för att det luktar förjävla gott!

VOILA! En supergod gratäng! 

Ett plus - få tummen upp av en pappa, en annan familjemedlem eller vän/släkt. Då är uppdraget slutfört!!
Mina vänner, prova detta recept, för det är så sjukt gott!! Hoppas ni får en trevlig söndag, pusspuss!

1 kommentar:

Jenny Frank sa...

Alltså gud, ser jättegott ut, verkligen! Det där ska jag testa!