4.12.2012

20:00


Min fina pappa och jag. Är nog två, tre år på den bilden. Sjukt kort om man jämför pappa och mig!

Jag älskar att kolla tillbaka på kort när man var liten, för det ger en sådan känsla. Det är så mycket mer än vad kortet fångar just den stunden. Det finns så mycket historia bakom, speciellt när jag tittar på kort från när min gammelfarmor var ung. Hon bodde i Stockholm med sin man på fältöversten, jobbade som servitris på Berns och fikade i parker. När jag håller i korten, som är svartvita och är utprintade på ett papper som känns lite strävt, går min hjärna på högvarv. Jag vill så gärna hoppa in i kortet och leva med, hamna i den tidpunkten, hur pratade dem, vad gjorde de efter jobbet osv. Det finns så mycket historia i bara ett enda kort. Jag älskar historia på det sättet, för man kan ju inte veta hur det var att leva på den tiden eftersom man logiskt nog inte fanns. Alla familjemiddagar där alla herrar hade kostym, finkammat hår och en cigarett i munnen, medan alla damer satt antingen i klänning eller kjol och en fin blus, fina håruppsättningar också de med en cigarett i munnen. Skålande glas hit, skratt dit. Allt var så fint. Dock kunde säkert det finnas bråk mellan korttagningarna, spill här och var, men just när blixten bländas av och det bildas miljoner pixlar som visar ett umgänge på 50 talet, är fascinerande. 

Hade jag fått födas om, hade jag valt att leva 50 - 80 talet, för att få uppleva den tiden. Det hade varit fantastiskt. 
Jag ska försöka fixa kort från förr, så ska ni få se. Speciellt när min gammelfarmor var Lucia i Stockholm. Vad vacker hon var.

Annars idag, gymmade jag på morgonen. Det var skönt, men jag var inte pepp för fem öre. Kommer väl snart, ska dit i morgon igen och köra armar + ben. Eller hela kroppen, vi får väl se!
Sedan har jag umgåtts med mamma nu på kvällen, vi åkte till Lidl och köpte lakrits och sedan åkte vi runt och kollade på hus i hallsta som två pensionärer, haha. Livet!

Nu ska jag ta mig ett glas hallonsaft, har druckit två kannor saft på två dagar nu, och sedan slänga mig i soffan!

PUSS

1 kommentar:

JennyPennyPäronPung sa...

Åh, vad häftigt! Och en bostad vid fältöversten skulle man ju definitivt INTE tacka nej till alltså.. Guldläge ju!