Ja. Jag har opererat mig för min övervikt. Jag har gjort en
Gastric By Pass förra året, sista juni. Och vet ni vad? Det är fan det bästa
beslut jag har gjort i hela mitt liv.
Att jag ens ska behöva sitta och förklara och vara rädd vad
folk ska tycka om att jag har gjort den vid så pass ung ålder är patetiskt. Det
är ju MITT liv. MITT val. MIN hälsa. Jag gjorde den för att det var det bästa
för mig att göra, för jag kände ingen utväg till något annat längre. Jag har
försökt och gjort ALLT för att gå ned i vikt, men har slutat med att det inte
fungerar och jag går upp det som jag gick ned.
Jag har varit överviktig sedan jag var tre år.
Jag har blivit retad, folk har skrattat åt mig, pekat åt
mig, sagt saker bakom min rygg, glåpord, kallat mig fetto och hur fet jag är så
många gånger att jag inte ens orkar reagera, kollat på mig med en sådan äcklig
blick men jag har kämpat mig vidare, klankat ned på min klädstil när jag var
yngre, fryst ut mig i umgängen när man skulle vara flera (tre gick absolut INTE
att vara, och speciellt inte tjejer kommer jag ihåg) och massor med flera
saker.
Jag har aldrig gillat mig själv. ALDRIG. Jag har aldrig
vetat varför vissa fantastiska människor har stannat kvar vid mig och kallat
mig vän? Hur kan de gilla mig? Vad är
det med mig som gör att jag är en bra vän? När det finns så många andra som har
gjort så fula saker mot mig. Inte nu, men förr. Man glömmer aldrig. Varje liten
minnesbild från förr sitter ristat kvar i själen för att det har gjort så ont.
Jag tog beslutet för två år sedan. Jag var fortfarande
tveksam ända fram tills jag åkte in i operationssalen där tårar rullade ned för
min kind, eftersom jag inte ville anses som svag för att lägga sig under kniven
för att bli smal. Men det är så mycket mer än ”att bara lägga sig under
kniven”. Det är ett otroligt STORT arbete man måste gå igenom, och det visste
jag redan när jag ställde mig i kö för att göra detta. Jag har åkt till
Uppsala, pratat med dietister, tagit prover och svimmat, jag har pratat med
läkare, de har velat vänta eftersom jag var så pass ung, jag har gått på
matdagar för att lära mig hur man ska äta efter detta, jag har pratat och
pratat och pratat. Den 30:e juni blev dagen då mitt liv skulle bli lättare att
leva. Både för min kropp och mitt sinne. Jag vet att det finns tusentals dieter
man kan gå på, och det handlar om att tänka rätt och träna rätt och bla bla
bla. Men jag har gjort ALLT detta. Detta var min sista utväg – för mig. Det
finns människor där ute som klarar av detta på egen hand, men det gjorde inte
jag. Och jag vet inte varför jag ska sitta och skämmas över det. Jag klarade
inte av att gå ned i vikt och behövde en hjälp på vägen.
Jag började fasta dagen efter studenten, vilket kanske inte
var den mest perfekta dagen, men det var då min resa började. Nu har det snart
gått ett år och jag mår så jävla bra.
Folk kanske nu undrar varför jag har sagt att jag äter
regelbundet, tränar och äter mindre när fallet inte är så. Jo, det är sanning ,
jag tog bort bara operationsbiten. Jag tyckte inte att ingen hade med det att
göra, även om misstankar fanns eftersom både min mamma och min pappa har gjort
den, och varför jag gick ned så mycket i vikt samtidigt som dem. Jag ville inte
berätta till någon som inte kunde prata vidare eftersom detta är ett jävligt
känsligt ämne för mig. Jag valde personer som jag litade på, att berätta för.
Sedan att rykten går runt i Hallstahammar, ska man skratta eller gråta för det?
Det hade jag räknat med. Därför är det så TRÅKIGT att det ska gå bakom ens rygg
istället för att fråga mig. Jag är inte farlig. Jag kan säga sanningen. Jag har
fått höra från personer som jag INTE har sagt till, som vetat om min operation.
Bara den saken blir man otroligt trött på. Men vad hade jag räknat med
egentligen?
Människor som anser detta som fusk, som en person sa till
min mamma, kan faktiskt bara hålla käften rent ut sagt. Detta är inte fusk på
något sätt. Det är en otrolig utmaning som man får kampas med varje dag. Det är
inte ”bara” att operera sig och sedan tro att man går ned i vikt, för det är
mycket, mycket mer än så. Jag har haft dagar då jag har ångrat detta, samtidigt
som detta är det bästa beslutet jag tagit. Det går upp och ned, och det blir
vad man gör det till helt enkelt. Jag har haft fantastiskt stöd på min sida.
Vänner som har varit med mig oavsett hur jag sett ut, har funnits med mig. Min
fina familj som stöttat mig otroligt mycket från dag ett. Dagen efter studenten
då jag började fasta inför operationen.
Idag har jag gått ned 47 kilo. Jag kan ha vanliga kläder som
jag aldrig kunnat ha förut. När jag var ute på shoppingrundor med mina vänner,
smög jag mig till det största avdelningen för det var de enda kläderna jag
kunde ha – idag kan jag gå in till vilken klädesaffär jag vill och kunna ha ett
par vanliga jeans och en fin tröja till. Jag har blivit gladare och ser livet
på ett positivare sett än vad jag gjorde för ett år sedan då jag var nere i en
djup depression. Jag är på väg uppåt och mår bättre för varje dag som går.
Jag kan kolla mig i spegeln och se att jag faktiskt är fin.
Jag har fortfarande jobbigt med att se mig som fin, eftersom det sitter så
mycket kvar i hjärnan och tänket, men jag kämpar på varje dag som går. Jag
arbetar extra i en butik som jag aldrig trodde jag skulle kunna göra förut och
trivs så bra att jag vill gråta varje kväll för att mina arbetskamrater är dem
bästa.
Nu har jag lättat mitt hjärta. Funderingar? Fråga mig.


21 kommentarer:
DU! Just DU! Är fantastisk min vän. Har alltid varit, kommer alltid vara.
Riktigt bra skrivet. Du har nog mer stake än hela Hallsta! Puss min fina fina vän!
Du ska aldrig skämmas <3
nattis. du är så fin och har alltid varit. det är en kamp att jobba med sin vikt och framförallt bilden man har av sig själv.
oavsett hur man når sitt mål så är det en kamp som man kämpar sig genom.
du är stark, modig och fantastisk.
Du är så sjukt jävlans duktig, så stolt över dig!! <3
Dem som har sagt sånna saker är ju rent utsagt dumma i huvudena, idiots!
Du är så sjukt jävlans duktig, så stolt över dig!! <3
Dem som har sagt sånna saker är ju rent utsagt dumma i huvudena, idiots!
Varför människor har valt att vara din vän? Därför att dom har sett vilken fin och varm människa du är, oavsett hur du sett/ser ut
du är en fantastisk människa. det vet du att jag alltid tyckt och alltid kommer att tycka. fina fina du.
Du är grym nattiz!! Alltid tyckt att du varit en fin och underbar människa! Du ska inte skämmas, du är så himla modig! Känslig som jag är grät jag när jag läste ditt inlägg. Skit i vad folk säger, lyssa på ditt hjärta, ditt hjärta av guld!
Men fina fina natalie! Jag hade ingen aning om att folk gick och pratade osv, även om jag hade kunnat listat ut det. Typsik bruksmentalitet. Tragiskt med sant. Så oerhört knäppt att folk ens går runt och pratar?! Fattar inte. Det handlar väl inte om själva operationen, det handlar ju om dig som individ, att du ska må bra och vara glad!
Jag tycker du är strålande fin och vacker kvinna, och i mina ögon har du alltid vart det! Jag tycker det är jättemodigt att du la dig på operationsbordet och att du orkar stå ut med alla kommentarer hit och dit, det är så jävla häftigt! Du är en stor förebild för mig natalie. Du är bäst!
Kärlek till dig!
Jag tycker att det är otroligt starkt gjort av dig! Om personer snackar skit och sprider rykten, så är det oftast på grund av avundsjuka och bitterhet. Du har gjort en lång resa, och jag tycker att du ska vara stolt över dig själv!
Många kramar!
Jag blir så stolt och så jävla glad nattis!!! Du är stark har alltid vart och jag är glad för din skull, vilken kämpe du är!!! Du är hur snygg som helst & har alltid vart och beslutet du tog är ett beslut bara du kan ta. Jag är mäkta imponerad över att du klarade dig igenom denna tuffa operation både före och efter. Jag vet hur jobbig den är då jag jobbar på kirurgen nu. Kämpa på bästa Nathalie!!!! :) stor kram/ Isabella
Du är världsbäst Nattis, har aldrig funnits en tvekan till det sen du och jag blev vänner.
Puss gumman
/camilla
Kan vara bland det bästa jag läst, nästan tårögd fick du mig! Men jag är en av de som inte snackat, som faktiskt vände mig om o sa "OJ, jag kände inte ens igen henne" m en positiv ton. Om du opererat dig eller inte spelar ingen roll, vilket som har du slitit satan för att komma dit du är idag. Jag vet hur mkt motivation o förändringar det krävs då folk i min närhet opererat sig på samma sätt.. Stor eloge för att du biter ifrån, hoppas du verkligen gjorde rätt val! :D /Johanna Lind
Så som du alltid lyser upp ett rum med glädje när du kliver in i det,
så som du alltid får mig att känna mig glad när du är i min närhet,
så bra som jag och många,många andra människor ser på dig,
hoppas jag verkligen att du själv känner när du tittar dig i spegeln.
Du är den starkaste personen jag känner och jag är så himla glad över att jag får kalla dig för min vän. För din vän, vill jag alltid vara!
En fröjd för ögonen att läsa. Du är otroligt modig. Både för att du vågade ta ett sådant beslut, skrivit detta och klarat resan (som inte blir enkel bara för att man fått hjälp som många kan tro). Om du mår bättre än någonsin, är jag så otroligt glad för det.
Stor kram på dig Nathalie!
Tycker verkligen att du är modig och stark som har gjort detta, och det är verkligen inget att skämmas för! Huvudsaken är att du mår bra, och vad som har fått dig att må bra spelar ingen roll. :) Kram!
Du är jätteduktig och borde vara stolt över dig själv istället för att skämmas. Ingen kan förstå vad du har gått igenom varken före eller efter operationen.
Jag tycker du är vacker och riktigt jävla cool - att vara sådan fin person på insidan som du är och alltid varit har alltid gjort dig snygg - det är insidan som speglar hela utsidan.
När du mår bra och är glad så syns det utåt - de är dessa dagar man är snyggast i världen och varken smink, siffran på vågen eller kläder kan uppnå den snyggheten.
Jag är fortfarande riktigt imponerad utav dig, lika mycket som när jag träffade dig på Lernia i höstas och såg din förändring som nu när jag fick reda på att du hade genomgått en operation.
Du kom dit du ville - var stolt! Och att det sedan finns idioter är ingen nyhet, det är bara skrattretande att vissa tycker om att prata om andras liv eller säga något nedlåtande för de själva inte är lika starka eller duktiga.
Du är stark som vågar berätta Natalie <3 Du har inte gjort något fel, att förändra något för att må bättre är att göra något rätt, fler borde förstå det :) du är vacker och har alltid varit det, inifrån ut! Blev riktigt chockerad när jag såg dig första gången, mycket imponerande! Kämpa på! <3
Du är så jävla stark, och det är inspirerande att läsa. Du har absolut ingenting att skämmas för. Det är du som vet vad som är bra för just dig ingen annan. Och alla pratar i Hallsta; så har det alltid varit, och kommer alltid att vara. Du ser superfin ut! Är jätteglad för din skull! :)
Mitt <3 du är så duktig och stark inom dig så nu ska du se att stjärnorna kommer bara att lysa för dig min flicka, fina fina DU älskar dig över allt Tack för att du finns i mitt liv / mamma :)
Nattiz!
Fina du. Jag tycker du varit så duktig. Det är inget fusk, det är ingen lek. Alla är inte starka på samma områden. Någon som gick en diet kanske aldrig skulle våga operera sig. Du är stark och du är vacker och det har du varit i alla storlekar - men när jag träffade dig och Elina på Kalle på spången i vintras såg jag en Nattiz som strålade på det där sättet som på teatern när vi var ensamma och allt bara var så fantastiskt roligt och vänskapligt och enkelt. Jag brukade inte se den sidan hos dig sådär offentligt och jag minns fortfarande det väldigt starkt! Du var SÅ fin!!
Ibland önskar jag dig och Jeanette bort från skitsnacket i Hallstahammar. Så många idiotiska och trångsynta människor på en och samma plats, vad är grejen? Ni förtjänar bättre. Samtidigt är ni starka och fina i en ganska trist miljö och det är grymt av er.
Lycka till bästa du! Du är en superhjälte och verkligen en fin vän! Och jag vill se mer av din humor!!!!!! Du är verkligen så grymt rolig och smart!
Skicka en kommentar