4.24.2012

Att välja ett yrke och utbildning är ett yrke.


Jag har fått frågan många gånger, från okända människor till människor som det var länge sedan jag såg och nära och kära samt mina vänner: Vad ska du plugga till/vad vill du jobba med? När man inte vet själv, blir frågan svårare och svårare varje gång. Det blir en slags prestationsångest bara genom att försöka få fram ett nytt svar varje gång man förväntar sig frågan och svaret blir detsamma hela tiden: Jag vet inte.

Detsamma gäller utbildningar. Jag har så många drömmar som jag vill leva ut, därför ändrar jag mig varannan dag. Jag skulle vilja prova på allt i denna värld, bara för att se hur det är att jobba som clown eller att vara en kriminalpolis. Men livet är inte så långt som man tror, och att välja vad man vill göra är väldigt viktigt på sitt sätt eftersom det är det jobb man ska ha en längre tid i alla fall. Sedan kommer ju val i livet där man vill göra något nytt osv, men det får man ta då.

Jag har nästan fått en utbrändhet, skoltröttheten har knackat på i tidigt stadie, jag har gått igenom stora förändringar i mitt liv som gör att dels allt har blivit lättare för mig, möjligheter har öppnats som jag annars inte hade kunnat ha tillgång tidigare, och drömmarna strömmar in som en fågel flyger till varmare breddgrader, och därför är det svårt att veta och det är därför jag ändrar mig. För att jag har alla möjligheter i världen att kunna bli vad jag vill, och dels har jag aldrig kunnat drömma om vissa yrken eftersom jag vet att jag inte skulle klara av dessa av många anledningar.  Det är otroligt svårt att ha ett svar på vad man vill plugga vidare till eller vad man skulle vilja jobba när det är så mycket runtomkring och när man i stort sett kan välja vad man vill.

Att gå i ovisshet och inte veta gör att man faktiskt vill gräva ned sig och bara kunna få ett tecken snabbt som fan för att kunna bara börja köra på. Man klättrar hemma på väggarna för att jobben är tillsatta och pengarna är långt borta. Men jag klarar mig. Jag har fantastiska föräldrar som hjälper mig och som tror på mig. Jag har fantastiska vänner som stöttar och peppar mig med det jag vill göra och får mig att känna mig bra. Utan dem skulle jag ha suttit på en bänk och längtat mig bort. Jag har inte ord nog som kan beskriva sådan enorm tacksamhet som jag har till dem. Livet har inte alltid varit lätt, och livet kommer inte att vara lätt heller. Men genom att kämpa och visa engagemang och finnas till för andra och bara ta det lugnt så kommer allt att gå bra. Jag försöker intala mig det. Och jag vill leva på det.

Jag kommer skriva ned yrken som jag skulle vilja prova på innan jag dör och jag kan väl säga good luck Natalie, det kommer aldrig att hinnas. Men man ska aldrig säga aldrig.

1.     Skådespelerska. Att få stå på Dramatens stora scen inför ett dundrande publikhav med applåder som ekar ända ut till logerna för att man rivit sig i håret, tappat rösten, svettats, skrattat, gråtit, diskuterat sig blodig till ett fantastiskt genomarbetat manus med ett sådant stort crew att man aldrig vill gå hem. Det är en sjukt stor dröm, och någon gång skulle jag vilja uppfylla den.

2.     Fotograf. Att fotografera unika och galna modebilder där man lyfter ena ögonbrynet för att man inte kan förstå hur en människa kan ha skapat en sådan färgstark och fantastisk bild är min dröm. Jag vill inte ha Vouge, Elle eller Harper Baazar. Jag vill ha pampigt, svart, unikt, djupt och vackra färger i min atélje i Stockholm & New york.

3.     Psykolog. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för att hjälpa andra, och älskar att få en människa att må bra. Att kunna hjälpa någon till det bättre, att en annan människa får i ordning på sitt liv genom ens hjälp får mig att må så otroligt bra. Allt från missbrukare till ungdomar som inte känner sig älskade eller att en människa förlorat sin katt - bara finnas till för att lyssna och att de ska få känna sig hörda.

4.     Äktenskapsrådgivare. Jag har aldrig varit i ett förhållande, men jag älskar att hjälpa till när ett par har det skört. Efter en incident förra året fick jag en stor kick av det jag hade gjort som gjordes att min hjärna hade planerat redan hur bra de skulle få. Jag gick igenom allt från att skicka dem till en kryssning med små lappar med uppdrag för att göra allt bättre än vad det var till att bara sätta mig ned för att prata allvar och hjälpa till. Intressant yrke skulle jag vilja säga.

5.     Författare. Hur coolt vore det inte om man hade skrivit sig in på topp tio listan över Sveriges bästa deckare? Det är min stora dröm. Jag älskar att skriva och hitta på historier, och hoppas på att en dag blir det sant. Att jag får hålla min alldeles egna bok i handen.  Kanske kan det utvecklas till att det blir film? Man har ingen aning, och det är sjukt spännande att just vad som helst kan hända. Allt är tillåtet i bokvärlden.

6.     Dansare. Dans dans dans. Från när jag föddes tills idag och många år fram över kommer dans att vara starkast mitt hjärta. Allt från bugg till hiphop och tango är så befriande, och man känner hur adrenalinet och lyckan sprids genom kroppen. Jag har alltid älskat att dansa. Bevis finns på vår filmkamera där jag står med mina stora klännigar (läs: mammas) och snurrar runt och har läppstift över hela munnen. Jag var så lycklig när jag dansade, och jag ÄR lycklig när jag dansar. Att få stå inför människor i tävlingar och visa hur mycket man har kämpat med sin koreografi och leva ut berättelsen skulle kännas underbart. Oavsett om jag står inför 1000 människor eller själv framför min spegel så är jag lika lycklig.

7.     Polis. Jag har inte haft drömmen så länge, och jag har påverkats lite av min pappa, men vad roligt och intressant detta jobb skulle vara. Jag har tänkt tanken ganska mycket på hur det skulle vara polis, och jag skulle nog inte ångra mig för fem öre om jag skulle komma in på polishögskolan. Att finnas till för folk ute på gatorna, vara trevlig och tillmötesgående samtidigt som att finnas till i krissituationer och uppdrag om att anhålla människor gör mig exalterad och vill bara ut. Sjukt coolt och spännande.

8.     Läkare. Oavsett hur rädd jag är för att se blod, ta blodprov, att kunna operera i en annan människa eller något liknande gör mig fruktansvärt livrädd! Men känslan att gå i en vit rock förbi alla patienter med fickorna fulla med pennor, min id-bricka och faktiskt finnas till där och hjälpa folk skulle vara roligt att göra. Har alltid drömt om att få gå in på mitt egna kontor med min vita rock. Har suttit i mig sedan barnsben när jag var hos läkaren.

9.     Egen spalt i en tidning. Jag skulle vilja skriva min egna spalt med olika ämnen varje vecka som Carrie gör i Sex And the City. Dock kanske inte om sex som hon gör, men om allt mellan himmel och jord. Få ut ett budskap, ta upp ämnen som är aktuella och rent ut sagt – humor. Skapa debatter!

10. Lärare. Jag skulle kunna tänka mig att vara lärare på förskola och högstadiet. Skulle vara roligt att få följa med ”ungdomarna” sin roligaste resa under sin uppväxt (eller inte, kanske!) och lära dem massor, ha roligt, skapa roliga minnen från den tiden, visa respekt och massa annat.

11. Au Pair (fast det är ju inte ett riktigt yrke på det sättet). Skulle  vara så jävla roligt att få åka till det land jag älskar (USA) och känna stadens (New York) atmosfär när jag går runt där en ledig helg. Åh! Få jobba hos en amerikansk familj och få en andra familj på köpet. Lära sig hur de har det, hur de uppfostrar, uppleva en helt annan kultur i ett helt annat land. En dröm som jag verkligen skulle vilja uppfylla!

12. När vi ändå är inne på New York – fotografutbildning. Fotografering, (Punkt 2) brinner jag för, så att få gå på världens bästa estetiska skola där skådespeleri, dans och fotografi finns skulle göra mig till världens lyckligaste tjej.

13. Socionom. Barn och ungdomar är något som jag också har nära om hjärtat, jag vet inte riktigt hur men att barn ska få ha det bra är något som är viktigt för mig. Komma till en bra plats där ingenting farligt eller psykiskt / fysiskt kommer att hända.

14. Öppna ett hem för hemlösa. När jag har sett på hemlige miljonären på tv så värker det långt inom en att det är så många som inte har ett hem. Att inte kunna få sova ordentligen, få mat och bli mätt, känna sig ren är förjäkligt. Jag skulle vilja ha ett stort hus som serverar god och ny man varenda dag, efterrätt och tillgång till duschar, toaletter, sovplatser, tv-rum, bibliotek, schack hörna m.m. Att de får känna sig välkomna och en hjälp på traven.

15. Bibliotikarie. Jag ÄSLKAR böcker, nya som gamla, dåliga som skitbra. Att få röra sig i samma rum med biljarder meningar och till böcker man har gråtit sig till, ellet gapskrattat för sig själv för, skitdåliga böcker som man bara läst en mening i och sedan bytt till en annan. Hjälpa människor som nyss brutit upp från sin älskade att hitta feel good böcker eller servera stammisar nybryggt kaffe och nybakade bullar från ett bageri längs gatans vrå. Underbart!!

16. Väktare. Ett ord: WALKIETALKIE. Hur fett jäkla coolt?! Och absolut ett spännande jobb, gå runt och känna sig lite mäktig, samt hjälpa till och finnas till för folk och vara tillmötesgående. (Skulle dock inte våga gå själv på ett museum! Tänker bara på Ben Stillers film, haha)

17. Advokat & domare. Lagar, brott är jag väldigt intresserad utav och vara antingen advokat eller domare skulle vara otroligt roligt att jobba som. Har väldigt starka åsikter, och när jag har rätt har jag rätt så det skulle kännas som om dessa yrken skulle fungera. I alla fall som advokat. Äga ut någon med snabba argument skulle kännas riktigt ballt!

18. Klädesdesigner. Skapa ett eget klädesmärke som säljs över hela världen? Yes please. Skulle dock inte vända mig till size zero, här snackar vi om att göra kläder till ALLA former. Det ultimata skulle vara att göra en plus size linje och ha modevisningar med bara plus size modeller. Åh, hur roligt skulle det inte vara? Idealet har gått för långt idag tycker jag.

19. MakeUp artist. Dramatiska sminkningar, sminka till modevisningar, sminka till film, tv, sminka vänner, mig själv – LOVE. Ett väldigt roligt yrke skulle jag tycka.

20. Ekonom. Jag är väldigt chockad själv, MEN, jag har fått en sådan inspiration från lyxfällan att hjälpa folk med deras ekonomi och vara stöd för att göra allt lite bättre. Jag är en människa som är OTROLIGT pedantisk och noggrann och att få göra slarvpellar och slarvmajor till att bli noggranna är fan som balsam för min själ. Det ska vara rent och betalt så att man kan göra saker med gott samvete!

21. Butiksarbetare inom handel. Är extraanställd inom KappAhl, och jag är fan så otroligt nöjd över mitt val att jag valde att praktisera där. Att få en fast tjänst skulle jag kunna dö för. Jag trivs så otroligt bra och vem älskar inte kläder säg?

Ja, en hel del. Några av dessa hinner jag inte uppnå, men några av dessa yrken kommer jag faktiskt att ha, antingen om något år eller om flera år. Det är roligt att spekulera just nu idag om vad jag vill bli och jobba som. Det kan ju helt ta vändning och det hela slutar med att jag kanske blir kemist i Kina, haha. Vem vet?

Inte jag i alla fall, och det är med blandade känslor som jag låter det få vara så. Tills vidare.

1 kommentar:

Annica sa...

Förstår precis vad du menar, jag tycker också den frågan är så otroligt jobbig. Och precis som dig har jag också många drömmar om att prova på olika yrken, du nämnde faktiskt några av dem nämligen punkt 3, 5, 9, 14 (fast för djur), 15, 19 och 21 :)