4.10.2012

I love you

Telefonen ringde hemma hos oss, på åkervägen, klockan 15:45. Mamma och pappa satt på övervåningen, spända och nervösa inför det samtal som skulle komma. Jag satt i köket och Niklas var i sitt rum och sjung med i sina mora träsk låtar. Jag hör ringsignalerna, och den som var snabbast på att svara var mamma. Hon lyfte luren och svarade: Susanne! med en snabb ton. Mina öron höjdes en cm för att kunna höra om det var detta samtal som vi väntat på hela dagen, och visst var det de. Jag hör mamma på övervåningen: Blev det en tjej!!! Grattis! och där var jag en nybliven moster. Mamma och pappa nybliven mormor och morfar och Niklas morbror.

15:32 såg en tjej, som skulle få namnet Alicia, dagens ljus.

Vi åkte in redan samma dag för att gratta familjen och få hålla om denna lilla skatt, lukta henne i nacken och pussa hennes äppelkinder. Lyckan inom mig, att se denna älskade tjej, går inte att beskriva. Jag var så stolt över att vara moster och kände ett band direkt till henne, även om att det var första gången jag såg henne. Det är konstigt att förklara, men jag visste redan då att denna tjej kommer bli världens bästa.

Och det är hon.

Att Alicia fyller fem år idag, kan jag inte begripa. I hela fem år har hon funnits i mitt liv och jag har tänkt många gånger vad konstigt det känns om hon inte skulle ha varit här. Det går liksom inte, det måste finnas en Alicia i allas liv. Vad gjorde jag innan denna varelse som kom till världen? Vad gjorde jag? Kunde jag ens leva, eftersom när hon kom så kändes allt komplett. Som jag skrattat åt och med denna lilla tjej. Vi är precis som syskon, vi retar varandra, skrattar åt samma saker, jag vet hur jag kan få henne glad och tvärtom, vi gillar samma filmer (trassel, hehe!) och vi är lika busiga.
Jag kan inte förstå att jag har följt med henne från det första steget hon tog till idag när hon pratar och kan föra konversationer med en. Prata, som hon har lärt sig helt själv. Hon kan till och med skriva och sjunga och hon är otroligt smart. Det kändes som om det var igår när jag satt och vaggade henne till sömns i mina armar, eller när hon sa moster första gången. Och idag fyller min systerdotter fem år. En hel hand. Hon kommer alltid att vara min "lilla" Alicia oavsett nu när hon är fem år eller när hon blir 25 år.

Hon har förgyllt mitt liv på ett sätt som känns lite utav en räddning, och det tackar jag henne enormt mycket för.














Grattis hjärtat på din femårsdag! Moster älskar dig innerligt mycket!

1 kommentar:

Jenny Frank sa...

Ska bli bagare! Det är på Tranellska i Västerås jag ska plugga :) Ja, om jag kommer in dårå.. Haha! Intervju och grejer, sjukt lärrigt!!